poniedziałek, 04 listopad 2024
Zaloguj się do prawdziwego życia

Dostęp do Internetu to dobro, które jest powszechne w naszym „cywilizowanym” świecie. Problem pojawia się kiedy to dzieci i młodzież korzystają z dobrodziejstw technologii bez żadnej kontroli swoich rodziców i opiekunów.

Wydaje się, że teoretycznie żaden rodzic ze zdrowym rozsądkiem nie pozwoliłby na korzystanie z dostępu do Internetu bez żadnych ograniczeń swojemu dziecku. Obecnie widok dziecka wpatrzonego w ekran smartfona czy tabletu nie jest niczym zaskakującym. Pośpiech w stawianiu czoła wyzwaniom dnia codziennego staje się swego rodzaju pozorną normalnością. W konsekwencji zmienia to naszą rzeczywistość, a w niej musimy sobie jakoś poradzić. Obiad na szybko, zakupy w biegu, znowu korek i dziecko! Trzeba jeszcze zająć się dzieckiem, choć wystarczy... dać mu telefon i już. Walka z tym jest wymagająca, lecz nie akceptuje łatwych rozwiązań. Zwłaszcza kiedy mówimy o rozwoju naszych dzieci. Obecnie widok dziecka wpatrzonego w ekran smartfona nie jest niczym zaskakującym, a najnowsze wyniki badań nie pozostają złudzeń - problemy uzależnień behawioralnych wśród dzieci są porównywalne do uzależnień od substancji psychoaktywnych! Wedle najświeższych raportów mogą być one nawet bardziej niebezpieczne z uwagi na dostępność, formę i szeroko rozumianą normalność.

Pułapka technologiczna
Uzależnienia czynnościowe są niebezpieczne z powodu długo rozwijających się konsekwencji, które mogą się ujawnić po długim czasie i być niejasne do zdiagnozowania. Technologie rozwijają się w niebywałym tempie, zastawiając coraz to nowsze pułapki na nasze pociechy. Ciągłe korzystanie ze smartfonów, komputerów i tabletów na stałe podłączonych do sieci internetowej sprawia, że dzieci i młodzież nie potrafią skoncentrować się na jednej czynności, a świat bez Internetu jest dla nich nie do przyjęcia.

Fonoholizm i Smartofnizm
Z tego powodu gmina Grójec podjęła się trudnej walki z rosnącym problemem uzależnień behawioralnych wśród dzieci. W styczniu dla uczniów wszystkich gminnych szkół na deskach Grójeckiego Ośrodka Kultury zrealizowano cztery przedsięwzięcia, mające na celu naświetlenie problemu wśród samych dzieci. W ramach zajęć szkolnych odbył się spektakl ,,Shrek, kiedy na bagnie padnie serwer..." (7D, PSP1), gdzie Shrek, prócz zmagań ze smokiem, musiał radzić sobie z technologią i brakiem internetu. Po spektaklu przeprowadzono interaktywną rozmowę o istocie podejmowanego problemu, która na przykładach z życia uczestniczących na sali dzieci wskazywała nadmierne używanie przez nich technologii i internetu. Następnie odbył się koncert lokalnych muzyków, którzy grali covery takich zespołów jak ,,The Beatles", ,,The Monkees" czy ,,Steppenwolf". Po feriach planowane są zajęcia z dziećmi w każdej klasie, gdzie temat będzie kontynuowany. Omawiane będą liczby i konkretne konsekwencje nadużywania technologii. Sytuacja w związku z syndromami fonoholizmu, smartfonizacją czy FOMO nie jest problemem garstki społeczeństwa. Ten problem dotyka dzieci niemalże w każdej klasie.Wedle statystyk około jedna czwarta uczniów w wieku gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym może być uzależniona od smartfona.

Adam Piwowarski,
student psychologii SWPS